Sunday 29 July 2012

DIA PILIHAN HATI BAB 5


MASA untuk berpisah. 3 hari 2 malam kami di Langkawi. Tanpa aku sedar banyak kenangan manis yang tercipta  terutama antara aku dan Megat Zafril. Walaupun berat untuk aku mengaku itulah kenangan manis yang terindah, namun hakikatnya aku tidak boleh menafikan kebenaran. Bersama Megat Zafril dan mencipta jejak-jejak manis adalah sesuatu di luar kotak pemikiranku. Sangkaku ianya bagai mimpi buruk tetapi yang muncul adalah sesuatu yang penuh dengan warna warni. Rasanya misi emak dan Hajah Asmah  menampakkan sedikit kejayaan. Aku dan Megat Zafril semakin mesra. Sehingga tiba di Jeti Kuah, kami masih bersama. Berbual dan bercerita tentang apa saja. Sungguh ajaib rupanya hubungan manusia ini.
            “Nea suka dengan percutian ni?” soal Megat Zafril perlahan ketika kami sama-sama menantikan feri tiba untuk membawa kami semula ke Kuala Kedah. Ketika itu keadaan jeti masih sesak dengan penumpang lain yang sama-sama menantikan feri. Riuh rendah seperti tidak terasa kerana aku seakan sudah tercampak ke daerah yang paling tenang yang sebelum ini aku tidak tahu akan ujudnya daerah tenang itu.
            “Hmm, gembira sebab dapat kenal abang,” balasku. Kami berdua memilih untuk berdiri di dinding kaca yang menampak sebahagian laut. Ingin mengasingkan diri dari pandangan kedua ibu  bapa kami . Yang jelasnya aku tidak mahu menampakkan mesra di mata mereka. Orang kata terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, inilah akibatnya. Kenapalah hari tu aku jadi terlalu sombong. Sombong untuk menerima Megat Zafril seadanya dan langsung tidak berlapik kata pada emak. Apakah ini balasan dari Tuhan kerana keterlanjuran bicaraku? Nampaknya aku sudah dapat cash  terus.
            “Abang pun gembira dapat kenal Nea.”
            Aku betulkan topi Megat Zafril yang agak menutup mata. Tak dapat melihat matanya. Selain senyuman, aku suka melihat mata Megat Zafril. Cantik dan tedup. Megat Zafril senyum. Ah…Susah hati aku jadinya.
            “Kita kawan,” kata Megat Zafril lagi.
            “Emm, kawan.” Aku angguk sambil pandang anak matanya yang nampak ikhlas. Redup dan tenang seperti menggambarkan hatinya yang juga tenang dan damai. Selama ini, aku belum pernah bertemu seorang lelaki seperti Megat Zafril. Rata-rata lelaki yang aku temui, belum ada membuatkan aku rasa selesa dan selamat termasuklah lelaki seorang itu. Lelaki yang telah membuatkan hatiku luka dan parah. Rasa sakitnya masih terasa sehingga membutakan mata hatiku untuk menerima lelaki lain. Namun kali ini seperti, mata hati mula terbuka untuk melihat semula lelaki yang ada di  hadapan mataku ketika ini.
            “Tapi boleh tak kawan jadi kekasih?” Waktu bertanyakan soalan itu, Megat Zafril pandang tempat lain. Mungkin soalan itu jenis soalan berat. Dia mungkin tidak mahu melihat wajahku kerana tidak mahu melihat jawapan kecewa yang dipamerkan pada wajahku.
            Aku tarik nafas panjang. Mencari jawapan yang boleh membuatkan Megat Zafril rasa selesa dan tidak terasa apa-apa. Dia tidak bersalah dan tidak perlu terhukum dengan keadaan yang menimpa aku sekarang.
            “Selalunya memang begitu. Dari kawan jadi kekasih. Yang susahnya dari kekasih menjadi kawan.” Aku tarik nafas lagi. Hakikat memang begitu. Jarang dari kekasih menjadi kawan. Sebahagiannya akan menjadi musuh selama-lamanya. Seperti tiada langsung kebaikkan semasa bersama.
            “Harap kita tidak akan menjadi musuh selepas ni. Kalau ada yang tidak puas hati berterus terang saja. Abang tidak mahu Nea rasa tertekan ketika berkawan dengan abang. Abang mengaku, dalam berkawan abang agak kolot. Banyak benda yang abang tak tahu.” Sekilas Megat Zafril jeling aku semula. Aku balas dengan senyuman nipis. Hati berkocak perlahan. Setiap kali Megat Zafril menjeling, seperti ada sesuatu yang tidak kena.
            Aku senyum lagi. Anak emak memang begitu. Semuanya terbatas. Pergaulan sudah tentu terhad. Sebab itu anak emak semuanya serba tidak tahu. Semua emak yang uruskan. Nea, kalau awak pilih dia, nanti semua awak jugak yang kena uruskan. Nampak pada zahir lelaki seorang ini tidak tahu apa-apa. Rasanya tali kasut pun awak yang kena ikat, Nea. Sanggup ke tanggung risiko macam tu seumur hidup? Satu lagi, kalau pilih dia, awak tetap jadi nombor 2 untuk selamanya. Emak dia tetap nombor 1 sampai bila-bila. Ah! Kenapa jauh benar fikiran melayang?
            “Taklah. Abang biasa saja. Okey aje. Apa yang kolotnya?” soalku bersahaja.  
            “Janganlah nak sedapkan hati abang. Abang tahu kekurangan abang. Tak pandai nak berkawan.” Megat Zafril mengeluh selepas itu.
            “Tak adalah. Nea suka berkawan dengan abang. Nea ikhlas cakap ni. Tak ada kes nak sedapkan hati abang. Abang pun tahu bukan, Nea seorang yang suka berterus terang. Kalau Nea tak suka, Nea cakap tak suka. Nea tak suka simpan-simpan. Sebab itu kalau abang mahu terus jadi kawan Nea, abang kena tahan. Nea suka cakap lepas. Kalau abang nak cakap Nea kurang ajar pun Nea tak kisah.” Aku berterus terang dengan sikap sebenarku.
            “Itu yang abang suka. Tak suka dengan orang yang hipokrit ni.”
            Aku senyum lagi. Sebenarnya aku lebih hipokrit sekarang ini. Banyak yang aku sembunyikan, tetapi aku sekadar mahu menjaga hati saja. Mahu semua berada dalam keadaan yang menyenangkan.
            “Jangan jadi hipokrit semata-mata mahu menjaga hati orang,” kata Megat Zafril lagi. Dan aku mula rasa terpanggang. Senyumanku jadi tawar. Perasaan juga. Ya, kenapa harus jadi hipokrit semata-mata mahu menjaga hati orang lain? Dan kenapa harus jadi hipokrit semata-mata mahu rahsiakan perasaan sendiri? Kalau hati kata sudah suka, kenapa tidak boleh berterus terang saja? Kenapa masih nak menipu?
            Ah! Persoalannya sekarang ini, aku sudah terlanjur bercakap tidak serasi. Mana boleh kejap ini nak luahkan isi hati.

BARU beberapa jam berpisah, aku sudah mula terkenangkan Megat Zafril. Terasa seperti dia ada di sini sebagaimana dia menemaniku sepanjang berada di Langkawi. Aneh tentang lelaki seorang ini. Dia sangat biasa. Terlalu biasa. Penampilan sederhana tetapi di mataku nampak seperti sempuna.
            Apa sudah jadi Nea? Kenapa boleh bawa perasaan begitu sampai ke rumah? Mulut mati-mati cakap tidak serasi tetapi kenapa sangat berkesan di hati? Mustahil kalau Megat Zafril guna ubat pengasih. Tetapi perasaan rasa sangat lain. Terkenang-kenang. Tutur bicaranya yang sopan dan tersusun. Senyumannya yang manis dan sentiasa mahu melihatnya. Jangan jadi hipokrit Nea. Ingat Megat Zafril kata jangan jadi hipokrit. Dia tidak suka orang begitu. Dia silap. Sebenarnya dalam soal perasaan, kadang kala perlu jadi hipokrit.
            Aku lihat semula gambar-gambar yang tersimpan di dalam telefon bimbitku. 90 peratus adalah gambar Megat Zafril. Senang pula wajah-wajahnya diambil. Senyum, jeling, aksi nakal, semuanya seperti mengundang rasa rindukku. Rindu? Gila awak Nea. Belum apa-apa sudah sebut rindu.
            Ah terasa mahu bercinta semula.
            Tersentak bila telefon berbunyi. Nama Megat Zafril sudah terpamer. Cepat  aku jawab.
            “Assalamualaikum.” Suara Megat Zafril sama seperti sebelumnya. Tenang dan mendatar.
            “Waalaikumusalam.” Aku jawab bersama senyuman. Suka.
            “Nea buat apa tu?”
            Nak jawab apa? Nak beritahu aku sedang melihat gambar-gambar dia di Langkawi? Kalau aku jawab begitu soalan begini mesti menyusul. Kenapa tengok gambar abang? Jadi aku bakal jadi hipokrit sekali lagi.
            “Nea ingat nak tidur aje. Badan rasa letih sangat ni. Esok mula kerja. Ikutkan hati rasa nak sambung cuti saja. Malas betul nak kerja.”
            “Hmm, kalau malas nak kerja kahwinlah cepat. Duduk rumah saja. Habis cerita Uruskan rumah tangga.”
            Hmm, bunyi macam buat tawaran, tawaran nak jadi bibik dia. “Hmm, bilalah agaknya Nea ni boleh jadi mem macam tu.” Aku jawab sambil tarik nafas.
            “Cakap aje, bila-bila pun boleh…”
            Aku buat-buat gelak walaupun aku tidak tahu kenapa aku boleh gelak begitu. Rasa  gedik semacam, tapi dengan cara itulah aku boleh mengawal keadaan. Boleh menyembunyikan segala rasa.
            “Emm, mak abang buat apa sekarang ni? Nea tengok banyak beli barang tadi.” Aku larikan perhatian Megat Zafril dari berbicara soal yang aku tidak berapa boleh tumpang beri pendapat. Tidak mahu berbicara soal-soal yang agak peribadi kerana aku tidak mahu terus-terusan bergelumang dengan hipokrit.
            “Tengah tengok pinggan-pinggan yang mak beli tadi. Rumah ni dah penuh dengan pinggan mangkuk. Pelik betul. Memang orang perempuan suka kumpul pinggan?”
            “Tak tahulah. Mak Nea pun sama. Suka kumpul pinggan mangkuk.”
            “Nea tak suka?”
            “Belum lagi ada minat macam tu sebab tak ada rumah sendiri lagi. Nanti kalau sudah ada rumah sendiri mungkin juga kut,” jawabku jujur. Sekarang ini pinggan mangkuk belum ada dalam senarai barang yang mahu dibeli. “Susah-sudah nanti angkut pinggan mangkuk mak aje. Habis cerita.” Gelakku bermula lagi. Seperti lucu benar tapi tak lawak pun.
            “Kan, habis cerita. Rumah mak abang pun banyak. Abang pun akan angkut sama nanti.”
            Nak sambung gelak tak jadi sebab kata-kata Megat Zafril mematikan segera niat tersebut. Abang pun akan angkut sama nanti? Serius, memang aku tak faham apa maksud kata-kata Megat Zafril itu. Seolah-olah pinggan yang mahu diangkut itu bakal diletakkan di dalam rumah yang sama dengan rumah yang mahu aku letak pinggan mangkuk juga. Apa cerita sebenarnya ni?
            “Senang betul kerja kitakan? Tukang angkut saja.” Megat Zafril menokok seperti kata-katanya sebentar tadi tiada mempunyai apa-apa makna. Atau mungkinkah aku sudah tersalah dengar? Atau mungkinkah juga aku sudah tersalah tafsir maksud sebenar kata-kata Megat Zafril itu?
            “Tu le…” Aku jawab ringkas.
            “Abang gurau aje. Kita pun boleh kumpul harta sendiri. Buat apa nak kacau harta orang tua.”
            “Betul tu.” Kenapalah bercakap topik bosan ni? Aku tak nak bercerita pasal pinggan mangkuk, harta pusaka bagai. Aku mahu cerita pasal lain. Cerita yang boleh buat perasaanku jadi berbunga-bunga. Aku mahu lupa diri sekejap.
            Diam seketika. Aku cuba mencari ayat-ayat yang membolehkan kami bercakap lebih lama lagi. Dengar suara dia sudah cukup.
            “Emm, harap bila-bila kita boleh bercuti macam ni lagi.” Ujarku perlahan
            “Insya Allah, apa kata lepas ni kita pergi Sabah pulak. Kita panjat Gunung Kinabalu.”
            “Abang, agak-agaklah. Tak kan nak ajak mak-mak kita panjat Gunung Kinabalu.”
            “Siapa cakap abang nak ajak mak-mak kita pergi sama? Abang nak bawa Nea sorang saja. Merepek Nea ni nak panjat Gunung Kinabalu dengan mak-mak kita.”
            Aku gelak. Tak terbayangkan kalau mak dan Hajah Asmah ikut sama panjat Gunung Kinabalu. “Nea ingat nak buat rombongan Cik Kiah lagi.” Aku sambung gelak.
            “Lepas ni kita pergi berdua saja. Tak payah nak ajak orang tua.”
            “Nea tak ada masalah. Cuma nak berjawab dengan mereka tu aje yang jadi masalahnya. Kalau nak ikut abang, Nea tak kisah. Sebab Nea tahu abang lelaki yang boleh dipercayai. Cuma tulah, tak kan nak cakap kita keluar berdua. Karang tak pasal-pasal kita diijab kabulkan.” Aku gelak lagi.
            “Apa salahnya kalau kita diijab kabulkan. Abang tak kisah.”
            Mendatar saja suara Megat Zafril. Bagai ada yang tidak kena. Dia sudah mula jatuh cintakah? Pertemuan singkat ini sudah menerbitkan bunga-bunga cinta di hati lelaki Megat Zafril? Dan aku perlu beritahu yang aku ada rasa sedikit suka kepadanya? Jangan Nea. Belum masanya. Mana boleh cakap apa-apa lagi.
            “Kalau ada jodoh kita, tentu tak ke mana bang. Sementara tu kita kawan dulu.” Aku menyedapkan hati Megat Zafril. Mahu dia menaruh harapan juga.
            “Ya betul tu. Kita perlukan masa untuk sesuaikan diri. Kenal hati budi masing-masing dan juga kekurangan serta kelemahan kita.”
            “Banyak masa lagi bang, insya Allah.”
            “Emm, betul. Okeylah Nea. Abang pun nak masuk tidur ni. Esok nak mulakan kerja.”
            “Abang, sekejap.”
            “Ya…”
            “Tempat kerja abang tu ramai pekerja perempuan tak?”
            “Ada juga, tapi bahagian ofis pengurusan sajalah. Yang ramai pekerja lelaki saja, maklum syarikat penghantaraan. Nea jangan bimbanglah. Ofis abang ni semua pekerja lelaki.” Megat Zafril gelak perlahan.
            Ah! Kenapa aku boleh tanya soalan macam tu? Tak logiknya soalan. Nanti dia ingat apa pulak. Alahai…
            “Hmm, okey abang. Nanti kita sambung lagi. Selamat malam. Assalamualaikum.” Cepat aku bagi salam. Tak mahu salah cakap lagi. Nanti lagi panjang cerita. Cukuplah tersasul sekali.
            “Okey Nea, selamat malam. Mimpi indah tau. Waalaikumusalam.”
            Aku tutup telefon bimbit. Fikiran juga terasa mati. Tak boleh fikir apa-apa. Bimbang betul kalau Megat Zafril dapat meneka maksud yang tersurat. Maka betullah, sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan merana.
            

8 comments:

  1. hahahahha.. nea cembuurr.. bunga2 cinta baru nak mekar

    ReplyDelete
  2. lieyna, tu le. tiba2 aje tu

    eppy, terima kasih. kawan yek..

    ReplyDelete
  3. kawan aje??? alahai.... malu-malu la pulak

    ReplyDelete
  4. chewah jelouz jugak si nea.. jelouz2 maknanya dia suka la tu... hehe

    ReplyDelete
  5. fuhhh...statement last 2 wat kite blush3.....Nea...sempat 2 tanya kat opis Abang Z ramai pekerja pompuan ke muahahahhahahaha

    ReplyDelete
  6. ecece bunga dah kembang setaman dlm hati tu tp msh nk nafikan lagi..xpe2..slow2 la kan

    ReplyDelete
  7. nk men tarik2 tali plak...
    ahaks..

    ReplyDelete