Wednesday, 1 August 2012

DIA PILIHAN HATI bab 6


Rasa betul-betul tidak seronok. Rasa mahu sambung bercuti dan duduk-duduk di tepi pantai Cenang sambil melihat ombak dan pergi. Rasa rindu akan pulau bertuah itu. Rindu akan hembusan anginnya, rindu akan kedamaiannya. Semua aku rindu dan rasanya aku lebih rindukan dia. Kenapa harus dia? Kenapa mesti Megat Zafril?
            “Hmm, kenapa menung ni?” Sampai-sampai Linda terus tanya. Aku pandang muka Linda dengan perasaan pelbagai. Selalunya mahu juga aku puji baju dia cantik tapi hari ni tak ada hati langsung hendak memuji.
            “Orang lain balik bercuti, muka berseri-seri, kau pulak macam muka orang tak ada hati dan perasaan. Kenapa? Duit banyak habis?” Linda gelak sekali. Dia duduk di tempatnya kemudian keluarkan bedak. Ditempek ke muka beberapa kali sebelum dia tambah gincu. Walau tanpa semua tu, Linda tetap cantik, tetap ayu.
            “Lin, aku dah buat silap ke dengan percutian ni?” soalku tiba-tiba. Sungguh, perasaan sangat tidak sedap ketika ini.
            “Apa maksud kau?”
            “Megat Zafril.”
            “Kenapa dengan Megat Zafril?”
            “Aku macam sukakan dia.” Tidak teragak aku luahkan perasaan kerana itulah yang aku rasa sejak akhir-akhir ini. Aku boleh berbohong tentang apa saja, tetapi aku tidak boleh berbohong tentang perasaanku sendiri. Sangat menyakitkan bila berbohong dengan perasaan sendiri.
            Linda gelak. Kuat dia gelak, macamlah nama Megat Zafril itu salah seorang nama pelawak. Geram aku jadinya. Tidak memahami langsung. “Kenapa kau rasa macam tu sedangkan kau bagitahu aku, dia seorang yang begitu membosankan?” soal Linda sebaik sahaja gelaknya reda. Tahulah aku, Linda memang betul-betul gelakkan aku.  
            “Dia tidak seperti Luqman. Jauh sangat.”
            “Hmm, kenal hati budi dia dulu. Jangan buat keputusan terburu-buru. Aku tak nak pisang berbuah dua kali. Kali ni kalau kau terluka, tentu lebih sakit.”
            Aku angguk. Tanda setuju. Aku tidak mahu terluka lagi. Tidak sama sekali membiarkan hatiku terluka oleh lelaki sekali lagi tetapi aku berhak untuk mencuba semula. Mana tahu kali ini akan memberikan aku kebahagiaan yang aku impikan selama ini.
            “Bagaimana orangnya sampai kau boleh terbuka hati? Sedangkan aku tahu, kau bukan jenis yang mudah jatuh cinta. Luqman dulu pun, ayat bagai nak rak baru kau terima.”
            “Dia seorang yang sederhana. Nampak tenang. Langsung tidak bersikap memaksa. Mulanya aku membayangkan Megat Zafril tu sombong, ego. Tapi tak sangka dia sangat menyenangkan. Tak sombong langsung. Rasa macam selamat kalau di samping dia. Solat pun dia tak tinggal. Itu yang penting.” Terbayang semula tingkah Megat Zafril yang cukup sederhana, bersahaja dan sesekali pandai juga buat jenaka. Sangat menyenangkan.
            “Hmm, seperti menarik saja bunyinya. Habis ada rancangan nak jumpa lagi?”
            “Hisy, merepek kau ni. Tak kan aku nak ajak dia keluar.” Aku gelak. Sudah terikut cara Megat Zafril bercakap.
            “Manalah tahu. Kan benda bagus selalunya susah nak dapat.”
            “Tapi tak kanlah sampai nak menjatuhkan maruah pulak.”
            Kami sambung buat kerja. Tinggalkan sekejap pasal Megat Zafril. Senang-senang nanti aku boleh sambung ingat dia. Buat sementara tak nak fikir apa-apa.
            “Seorang tolong pergi bahagian production. Ada masalah sikit dengan kiraan di sana,” arah Encik Sufian.
            “Nanti saya pergi.” Linda menawarkan diri tapi aku tahu Linda lebih kepada mahu membantuku. Dia tahu kalau aku ke bahagian production, aku akan bertembung dengan Luqman. Kalau bertembung dengan Luqman, hati aku sakit semula.
            “Awak tolong saya buat ni, biar Nea pergi production.”
            “Tadi encik tanya siapa nak pergi, sekarang cakap macam tu pulak. Kalau macam tu tak payahlah tanya.” Linda menjawab seperti biasa. Pantang silap sikit, bukan dia kira siapa.
            Encik Sufian tidak menjawab sebaliknya hanya letak fail berwarna biru atas meja Linda. Takut dengan Linda agaknya. Bermakna mahu atau tidak, aku terpaksa ke bahagian production. Mahu atau tidak aku akan berhadapan juga dengan Luqman. Lebih menyakitkan aku akan berhadapan dengan Hanani.
            Ah! Rasa nak balik rumah saja. Rasa mahu saja telefon Megat Zafril, masuk ajelah meminang. Lepas tu aku tak perlu lagi bekerja. Duduk rumah jadi suri rumah sepenuh masa. Habis cerita.
            “Pergi sekarang,” arah Encik Sufian bila aku masih tidak bergerak lagi.
            Dengan perasaan berat, aku atur langkah. Dalam kepala sudah fikir macam-macam. Entah apalah alasan untuk aku membalas sindiran-sindiran Hanani nanti. Tunangan Luqman itu memang terkenal dengan cakap lepasnya.
            Semakin berat bila bahagian production semakin hampir. Mula sekali aku pandang meja Luqman. Kosong. Harap dia ada mesyauarat dengan Head Officer Department. Namun ternampak Hanani sedang berdiri berhampiran almari.
            “Hah kenapa naik sini pulak?” soal Hanani dengan wajah kurang senangnya.
            “Encik Sufian suruh tolong kira kat sini.”
            “Kau saja nak cari peluang datang production sebab kau nak jumpa Luqman bukan?” Nampak Hanani seperti gagal mengawal perasaannya.
            “Kau nak aku turun balik dan beritahu Encik Sufian yang kau halau aku sebab takut aku kacau tunang kau? Begitu?” Aku tentang wajah Hanani dengan berani. Peduli apa aku.
            “Cakap ajelah kau masih sayangkan Luqman.”
            “Kau ingat aku ada hati lagi dengan lelaki bangsat macam tu?” Hilang sudah kesabaranku. Aku sudah ingatkan, jangan mencari pasal dengan mengungkit benda yang lepas. Sakit hati nanti. Tapi Hanani degil juga. Setiap kali jumpa, itulah modal yang dia ungkit.
            “Kalau kau takut sangat, simpan dia tu dalam kain kau. Habis cerita. Aku sebenarnya sikit tak hairan dengan tunang kau tu.”
            “Mulut kau jaga sikit. Jangan kurang ajar sangat.”
            “Siapa yang mulakan dulu? Aku atau pun kau. Aku datang atas arahan Encik Sufian. Kalau kau tak puas hati, kau boleh jumpa Encik Sufian sendiri. Aku tak ada masalah. Tak datang sini aku lagi suka. Tak payahlah aku tengok muka-muka bangsat kat sini!” Suaraku makin lantang sehingga menarik beberapa kaki tangan lain. Aku jeling semuanya dengan pandangan tajam sehingga masing-masing sambung kerja.
            “Kenapa bising-bising ni?” Luqman muncul tiba-tiba. Aku pandang wajah Luqman dengan perasaan membara.
            “Tanya sendiri kat tunang kesayangan awak tu,’ marahku.
            “Baby kenapa ni?” soal Luqman kepada Hanani. Baby? Aku sanggup makan rumput daripada tunang aku nanti panggil aku baby. Rasa nak muntah kejap ini juga.
            “Tak tahulah. Dia ni datang marah-marah. Senang-senang panggil ayang bangsat.” Hanani menurun dengan sawan gediknya. Karang bukan dia saja yang aku lempang, dengan ayang dia sekali melayang.
            “Saya datang sini atas arahan Encik Sufian disebabkan bahagian sini bangang sangat tak reti-reti nak buat kira. Tapi kedatangan saya disambut dengan maki hamun yang menyatakan saya ni saja gatal datang sini untuk mengorat tunang orang. Jadi betullah kat atas ni ada yang jadi bangsat!” Aku jeling Hanani dengan pandangan tajam.
            “Nea, jangan melampau sangat,” suara Luqman sedikit perlahan.
            “Saya tidak melampau.Saya ikut keadaan. Kalau orang melampau dengan saya, saya nak diamkan saja ke?”
            “Okey, okey. Awak boleh sambung kerja awak. Baby sambung kerja baby.” Seperti biasa Luqman jalankan misi pengamannya. Memang amanlah. Si ‘baby’ hentak kaki tinggalkan kami dengan jelingan tajam.
            “Kalau boleh janganlah datang sini selalu.” Luqman bersuara perlahan. Jelas dan nampak betapa pengecutnya Luqman.
            “Saya pun tak teringin nak datang sini. Kalau tak Encik Sufian yang suruh, tak ingin saya jejakkan kaki ke bahagian ni. Dan kalau bahagian sini tak bangang sangat, tak buat salah, saya rasa, tak perlu saya datang tolong. Kenapa masing-masing masih tak tahu buat kerja? Cakap masing-masing pandai. Tapi bila buat kerja semuanya tak boleh diharap.” Aku sambung berleter sambil mengambil tempat. Luqman letak beberapa fail yang perlu aku buat pemeriksaan. Kemudian dia sendiri duduk di hadapanku. Tanpa memperdulikan diri Luqman, aku sambung buat kerja. Mencari punca kenapa lebihan pengeluaran tidak sama dengan jumlah jualan. Kilang biskut yang dimiliki sepenuhnya oleh bumiputera itu, kerap benar berlaku lebihan pengeluaran.
            “Dengar cerita cuti raya Cina baru ni makan angin ke Langkawi, seronok ke?” soal Luqman perlahan.
            “Tak boleh ke saya rasa seronok? Kalau saya seronok awak boleh sakit jantung?’ soalku tanpa mahu melihat wajah Luqman.
            “Bukanlah begitu. Sekadar nak tahu saja.”
            Aku gelak sinis sekali. “Hai, sejak bila pulak nak ambil tahu tentang saya ni?”
            “Nea, kenapa macam ni? Kenapa kita tak boleh berbaik semula dan berkawan seperti biasa? Boleh tak kita lupakan masa lalu kita? Dan anggap semuanya sebagai suratan takdir. Jauh di sudut hati saya, saya masih sayangkan awak Nea.”
            “Luqman, apa yang awak merepek ni? Nak kita berbaik semula dan berkawan seperti biasa? Kalau saya buat macam tu ibarat saya berjalan atas kaca, awak tahu tak? Setelah apa yang awak lakukan terhadap saya, awak ada hati lagi nak berbaik-baik dengan saya? Awak ni dah hilang ingatan ke Luqman. Disebabkan cinta awak yang overdose tu kat Hanani, awak dah lupa apa yang sudah awak lakukan terhadap saya? Saya nak berbaik semula dengan orang yang mengkhianati diri saya? Karut betul!” Aku pandang tepat muka Luqman sambil senyum sinis.
            “Nea, kita boleh jadi sahabat. Saya masih mahu berkawan dengan awak. Awak pernah menjadi seseorang yang istimewa dalam hidup saya dan saya sangat menghargai saat-saat indah kita bersama.”
            “Tapi saya  anggap awak sudah lama mati. Dan sebolehnya saya tak nak ingat apa-apa tentang awak. Jadi tolong jangan kacau hidup saya lagi. Cukuplah dengan apa yang awak telah buat. Saya memang sudah tak ada hati dan perasaan lagi. Maaf kalau bahasa saya kasar terhadap awak dan baby awak. Nampaknya kita tak boleh berbaik sampai bila-bila.” Aku tegas dengan keputusanku. Selagi aku tidak boleh lupa segala kesakitanku akibat dikhianati, selagi itu aku tidak akan maafkan Luqman. Sampai bila-bila.
            “Kalau begitu, bermakna awak masih sayangkan saya. Awak tak boleh terima kenyataan kerana awak masih mengharapkan kasih daripada saya. Bukan begitu?”
            “Tolonglah. Jangan cakap yang bukan-bukan. Jangan buat saya muntah kat sini. Untuk pengetahuan awak, saya sudah jumpa pengganti awak. Jadi kalau betul awak masih nak mengambil berat tentang saya, doakanlah saya bahagia. Itu sudah cukup buat saya.” Aku sambung buat kerja. Kalau ikutkan aku malas nak bercakap dengan Luqman.
            “Tak perlulah awak menipu. Saya kenal awak siapa. Tak semudah itu awak mahu mencari pengganti.”
            Tanpa mahu menjawab, aku terus serahkan telefon bimbitku. Mahu Luqman melihat gambar-gambar yang aku rakamkan bersama Megat Zafril ketika di Langkawi. Cukup sebagai bukti sudah ada lelaki dalam hidupku.
            “Siapa dia ni?” soal Luqman. Aku angkat muka untuk melihat muka Luqman. Mahu melihat riak wajah Luqman apabila melihat gambar-gambarku bersama Megat Zafril. Ternyata wajah lelaki yang kononnya paling kacak di kilang biskut ini berubah sama sekali.
            “Megat Zafril,” jawabku pantas.
            “Siapa dia?”
            “Anak kenalan mak saya. Mak saya yang perkenalkan kepada saya. Mana tahu pilihan mak saya berkat. Harap macam tulah.” Rasa seperti sangat gembira melihat wajah Luqman begitu. Seperti aku sudah mencarik-carik perasaannya. Seperti aku sudah berjaya menyakiti perasaannya.
            “Awak suka?”
            “Saya suka dan sedang mengenali hati masing-masing. Setakat ni dia sangat menyenangkan hati saya dan saya rasa tak ada sebab untuk saya menolak pilihan mak saya kali ni. Saya akan beri peluang kepada dia.” Aku bercakap dengan yakin. Sesungguhnya itulah yang bakal aku lakukan. Memberi peluang kepada Megat Zafril.
            Ketika aku rasa gembira teramat sangat dan Luqman masih melihat gambar-gambarku, telefon bimbit di tangan Luqman berbunyi galak. Luqman pandang wajahku. “Megat Zafril,” katanya selepas itu. Cepat aku sambar telefon bimbitku dan jawab terus.
            “Assalamualaikum.” Suara romantik Megat Zafril memberi salam. Sekejap ini pula rasa perasaan berbunga-bunga.
            “Waalaikumusalam. Abang kat mana ni?” soalku sambil pandang wajah Luqman. Jelas tidak senang pada wajah itu. Sukanya aku melihat keadaan Luqman begitu. Bertambah berbunga perasaan.
            “Abang kat luar ni. Nak jumpa kawan kejap. Err, boleh kita keluar makan tengahari ni?”
            “Alaa…tak bolehlah bang. Tempat kerja Nea memang tak benarkan kami keluar makan tengahari kat luar. Memang dah undang-undang macam tu. Err, apa kata makan malam?” Tak sampai hati pulak tolak pelawaan Megat Zafril, tapi apa boleh buat. Peraturan kilang sudah tertulis begitu.
            “Emm, boleh jugak tu.”
            “Tapi kita kena rahsiakan dulu daripada mak-mak kita. Karang kalau tahu mahu esok mereka tunangkan kita.”
            Aku dengar Megat Zafril gelak. Mula terbayangkan bibirnya dan gelak tawanya. Walau baru semalam, tapi rasanya aku sudah mula merindui senyuman itu. Ah! Gawat ni.
            “Tu memanglah. Kena rahsiakan. Tak pasal-pasal karang syak kita jatuh cinta pulak.”
            Rasanya memang ya. Memang sudah mula jatuh cinta. Kalau tidak masakan aku terbayang-bayang senyuman Megat Zafril. Masakan aku terbayang tutur bicaranya yang lembut dan menawan hati. Dan semuanya seperti menyenangkan perasaanku.
            “Okey abang, nanti dah tahu nak makan kat mana, abang call Nea semula. Nea tengah buat kerja ni. Ada pulak manusia yang tak sekolah, tak reti-reti nak buat kerja walau sudah bertahun kerja.” Sambil tu aku sempat lagi sakiti hati Luqman. Aku dengar Megat Zafril gelak lagi. Seperti gembira benar dia.
            “Okey, okey. Maaf ganggu Nea. Nanti apa-apa hal abang call Nea. Assalamualaikum.”
            “Waalaikumusalam…” Aku senyum sebaik sahaja suara Megat Zafril tidak lagi kedengaran. Suka.
            Luqman bangun tiba-tiba. Tidak tahu kenapa dia boleh bangun tetapi aku perasan wajah Luqman benar-benar berubah selepas itu. Tiba-tiba perasaan suka aku jadi berlipat kali ganda. Aku sudah sakitkan hati diakah? Bagus. Itu yang aku suka.


16 comments:

  1. balas Nea jgn x balas ...muaahahhahaha jd firestone ari ni hihihihi

    ReplyDelete
  2. Pueh hati den.....kak, rasanya bahasa yg akak gunakan idok le kasar...ini bahasa yg biasa kita guna kalau tengah temper...tapi kalau tgh temper tahap mega..lagi dasat bahasanya..hihih...anyway...Nea mmg terbaikkk....ini macamlah heroin...kasi mamat tu kaw2..ingat hape..ko sorang je handsome?..chet!!...ehem..terover sudah...hihih....

    ReplyDelete
  3. kak..nea n lukman kerja kilang biscuit?!..ngape kilang biscuit?!..tak kilang lain?!..erkk...?!!

    ReplyDelete
  4. syabas Nea!!
    kasi luqman lak rasa sakit hati..

    ReplyDelete
  5. terima kasih maya, keira. rozie harap tidak mengganggu perasaan, har, akak pernah kerja kilang biskut, jadi nak letak beberapa kenangan dalam cerita ni.

    ReplyDelete
  6. syabas Nea!!
    kasi luqman lak rasa sakit hati..

    ReplyDelete
  7. Haha baik punya ayat si nea ni Kan dah buku btemu ruas haha .btabahlah luqman sapa suruh ko tinggalkan nea dulu.

    ReplyDelete
  8. yes yes..pandai nea sakitkan hati si luqman!! ;) take it luqman..

    ReplyDelete
  9. knapa x smbng writer.. sya ska sngat nvl yg marissa uat.. dua2 nvl best gila..
    uat la nvl bru plak.. hehe
    sya ska karya Marissa sbb dia x bnyk konflik, dan sya ska cita yg psai mreka ja.. hehe
    dan romantik sngat.. hehe
    best2, uat la lgi cita yg Romantik, sdih and gmbira slalu..

    ReplyDelete
  10. oh..megat zafril...muncul tepat pada masa nyer...
    i like...hahhaa..
    hambik ko luqman...

    ReplyDelete
  11. Bla nk smbg? Cpt2 sbb x sbr tunggu. Saya xpuas2 bc nvl marissa. Good job

    ReplyDelete
  12. Btul2 tak sangka jumpa penulis Teduhan Kasih kat blog pulak,Teduhan Kasih memang class lah!

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. NOVEL KATA TAK SUKA - QASEH QAISARA KELUARAN FAJAR PAKER

    ReplyDelete
  15. cpat2 larr smb0ng. da xsbaq n0k baca da nie. nea dgn zafril uh jgn larr knai lma2 sgt. kwen cpat2 skit bwu sy0k. xsbaq seh!

    ReplyDelete