Friday 27 July 2012

DIA PILIHAN HATI bab 4


SELESAI bersarapan, kami buat acara masing-masing. Kaum ibu bapa dengan sebuah kereta. Dan kami dengan sebuah lagi kereta. Acara kami berbeza.
            “Abang nak ke mana?” soalku ketika Megat Zafril sudah memandu.
            “Abang ikut Nea. Abang tukang pandu kereta saja.”
            “Mana boleh macam tu. Mana boleh jadi tukang saja. Kenalah juga fikirkan apa yang abang nak buat. Abang jangan terlalu ikut cakap perempuan. Tak baik. Abang kena bertegas.”
            “Cakap perempuan mana lagi abang nak ikut. Abang mana ada kawan perempuan.”
            “Nea cakap masa akan datang. Mana tahu jumpa perempuan yang buat abang berkenan.”
            “Siapalah yang nak kan abang ni.”
            Eh mamat ni. Main drama pulak. Aku cuma nak ajar dia saja jangan jadi lelaki lembik, yang tahu ikut cakap perempuan saja. Dia pulak fahamkan benda lain.
            “Suka hati abanglah. Nea cakap benda yang betul.”
            “Terima kasih ingatkan abang. Hmm, jadinya abang buat keputusanlah. Kita naik kereta kabel dulu, kemudian kita melawat makam mahsuri. Boleh?” Dia senyum sambil jeling sekali.
            “Macam tulah.” Senang dengan keputusan Megat Zafril, jadi aku tiada bantahan. Nampaknya dia juga selesa. Senyuman yang terukir di bibirnya sudah menjelaskan keadaan. Emm, rasanya kami boleh berkawan.
            “Abang,”
            “Emm…”
            Aku suka dengar sebutan emm itu. Sangat lembut dan mendalam. Ada keistimewan yang tersendiri. Aku tepuk dahi. Sekejapnya aku lupa apa yang aku mahu tanyakan. Ah! Hilang ingatan sekejap.
            Megat Zafril terus memandu. Langsung tak cakap apa-apa. Aku pula berusaha untuk ingat semula soalan yang mahu aku tanyakan. Dan aku teringat kembali.
            “Abang…”
            “Emm.”
            Ah, sukanya dengar dia sebut emm itu. “Sepupu abang tu cantik?” Itulah soalan yang mahu aku ajukan.
            “Sepuluh kali cantik Nea. Dia gelap.” Cepat Megat Zafril beri jawapan. Langsung tak fikir terlebih dahulu. Secara logiknya aku tahu, Megat Zafril marah. Tidak suka aku bertanyakan tentang sepupunya. Jadi aku fikir, tak perlulah aku tanya lebih-lebih walaupun aku mahu benar bertanya lagi soalan. Dia suka ke dengan sepupunya itu. Kalau suka, jenis suka yang bagaimana. Tapi jawapan Megat Zafril tadi sudah mematikan semangatku untuk bertanya lagi.
            “Sebenarnya abang tak setuju dengan rancangan mak abang tu. Banyak masalah nanti. Karang kalau apa-apa terjadi, lagi susah sebab melibatkan hubungan saudara mara. Tapi mak abang degil. Nak jugak. Sudahnya kena tolak. Baru kena tolak pun dah masam muka. Lama jugaklah tak bercakap dengan mak ngah abang tu.” Megat Zafril bercerita.
            “Habis abang suka dengan sepupu abang tu?”
            “Hisy, merepek Nea ni. Sepupu kan. Nak suka apa lagi.”
            Satu lagi aku suka Megat Zafril sebut hisy, merepek Nea ni. Sudah jadi tagline dia pulak. Ah! Kenapa banyak benar perkara yang aku suka tentang Megat Zafril ini?
            “Gadis lain tak ada?”
            “Mana ada. Kalau ada taklah kalut Hajah Asmah tu buat benda ni. Siap bawa kita pergi bercuti ke Langkawi lagi. Kebetulan pulak mak Nea pua sama nak carikan Nea jodoh, ibarat pucuk dicita ulam yang datang. Tinggal kita saja yang susah nak serasi.” Suara Megat Zafril mendatar.
            “Tapi kita okey. Tak adalah nak gaduh-gaduh ke. Nak marah-marah ke.”
            “Kita sudah berusia. Bukan budak-budak lagi nak buat perangai macam tu. Berkawan aje baik-baik. Kalau sudah tertulis, kita tak ada jodoh, buat macam mana pun, jodoh tu tetap tak ada.”
            Aku senyum. Puas hati dengan jawapan Megat Zafril. Betul tu. Kami masing-masing sudah dewasa. Kenapa harus buat perangai tidak matang sedangkan bukanlah perkara terlalu besar. Sekadar memenuhi kehendak orang tua sahaja. Apa salahnya menggembirakan hati mereka.

Hampir seharian kami menghabiskan masa bersama. Pulang pun sudah masuk waktu maghrib. Hari ini rasa sangat gembira kerana dapat menghabiskan masa bersiar-siar tanpa bersama kaum ibu bapa.
            Hmm, tak sangka Megat Zafril tidaklah sebosan mana. Dia pandai bawa diri dan sentiasa mengawal tingkah laku. Langsung tidak tunjukkan sifat-sifat yang tidak menyenangkan.
            “Penatnya…” Aku lambung badan atas katil. Pejam mata dan bayangkan keseronokkan yang aku lalui sepanjang hari ini. Dari menikmati rasa gementar ketika menaiki kereta kabel di Gunung Mat Chinchang sehinggalah singgah di Makam Mahsuri. Menikmati makanan yang enak di Pulau Langkawi yang jarang-jarang aku jumpa di KL.
            “Seronok?” Mak tanya.
            “Seronok.” Aku jawab sepatah.
            “Mana tak seronok. Sehari suntuk merayap. Itu yang Nea suka bukan?” Mak cakap lagi. Masa tu Hajah Asmah tiada di dalam bilik. Dia keluar sebaik saja aku masuk bilik tadi. Mungkin sedang menyiasat sesuatu daripada Megat Zafril.
            “Jadi macam mana?” Mak tanya pula.
            “Macam mana apa?”
            “Zafril, okey tak?”
            “Okey. Taklah macam lelaki gatal. Tak ada pulak dia nak meraba-raba.” Aku jawab, kalau itu yang mak nak tahu.
            “Hisy, budak ini. Tak kanlah Zafril berani buat macam tu. Mak tahu siapa dia. Yang mak maksudkan, suka ke tidak?” Mak baling tudung mak ke arahku. Geram agaknya mendengar jawapanku. Aku sambut gelak.
            “Mak bagi masa lagi boleh tak? Mana boleh ada perasaan suka dalam waktu yang singkat. Perasaan suka mana boleh paksa-paksa.”
            “Jadi Megat Zafril ada peluang?”
            “Dia seorang lelaki yang baik, mak. Rugi kalau lepaskan lelaki sebaik dia, tetapi mestilah ada perasaan suka dan ikhlas untuk terima dia. Sesuatu hubungan tu mestilah didahului dengan rasa kasih dan sayang. Mak kena faham tu.” Aku duduk. Tocang rambut tinggi.
            “Nea faham maksud mak dan Hajah Asmah ikhlas untuk menyatukan kami. Tetapi biarlah kami yang putuskan nanti.” Aku capai tuala. Nak mandi. Mak langsung tidak bersuara, seperti jauh hati jadi aku peluk mak erat sebab nak dekatkan semula hati mak.
            “Mak jangan bimbang. Kalau ada jodoh Nea, pasti tak ke mana.” Aku cium pula pipi mak. Sayang mak. Aku tahu mak hanya lakukan yang terbaik untukku.
            “Tapi Zafril memang lelaki yang baik,” kata mak sambil pegang pipiku.
            “Memang dia seorang lelaki yang baik, tapi baik dan sayang tu dua makna yang sangat jauh mak.”
            “Mak faham.”
            Aku rasa sedikit lega. Kalau aku gagal menggembirakan emak, setidak-tidak aku dapat melegakan hati emak. “Mak jangan risau ya. Mak doakan, semoga pintu hati Nea terbuka untuk terima Abang Zafril.
            “Maafkan mak sebab libatkan Nea dalam masalah ni. Mak tahu mak seperti terlalu mendesak Nea sehingga Nea tak ada pilihan. Mak langsung tak fikirkan perasaan Nea.” Suara mak perlahan. Meruntun jiwaku jadinya.
            “Mak, jangan cakap macam tu. Sedih Nea. Nea tahu mak mahukan yang terbaik sahaja buat Nea. Mak janganlah fikir apa-apa.” Semakin kemas aku peluk emak. Kalau dengan cara itu akan memulihkan perasaan emak, aku akan peluk emak sampai bila-bila.
            Emak seperti membiarkan sahaja aku peluk dengar erat. Sudah terbiasa begitu. Emak memang suka dipujuk cara begitu.
            Hajah Asmah muncul tiba-tiba. “Hmm, beruntungnya orang ada anak perempuan,” kata Hajah Asmah sambil senyum pandang kami berdua.
            “Yang ini saja macam ni. Maklum tak pernah berenggang dengan kita dari kecik,” jawab mak. Aku lepaskan pelukan. Mahu mandi. Sekilas aku jeling Hajah Asmah. Ada tanda-tanda ceria. Mesti ada khabar berita yang gembira.
            “Err, malam ni Nea tak nak makan apa-apa. Satu hari Abang Zafril belanja makan. Perut Nea dah penuh. Cuma Nea nak ajak  Abang Zafril karaoke malam ni.” Aku cakap masa tolak pintu bilik air. Sebenarnya aku tak cakap apa-apa pun pasal karaoke pada Megat Zafril. Aku memandai sendiri.
            “Rosak anak hajah kalau berkawan dengan anak kita,” kata mak pula.
            “Tak mengapa, asal mereka suka, suka hatilah nak buat apa.” Ada nada gembira pada suara Hajah Asmah. Harap kedua-dua emak itu akan gembira dan pastinya aku akan rasa gembira sama.

8 comments:

  1. Nk ikut nea g karaoke gak tp posa hehe. Ni time ni lum ada tunas2 cinta ek tp cam ada org jeles ngn sepupu megat kan hihi

    ReplyDelete
  2. ermmm....berangan jd nea jap..

    ReplyDelete
  3. Ish nak ikut la pergi karaoke tu

    ReplyDelete
  4. HAHAHAH MESTI SEDAP SUARA mz KAROK

    ReplyDelete
  5. tgk nea bukak topeng nanti. haha. keluar suara ella, mana tau. haha.

    ReplyDelete
  6. wah best2 bkak pc ade n3 baru kekeke,,tq kak

    ReplyDelete
  7. hm..nea mcm dh mula suke kat megat zafril..
    wah2..siap nk g karok lg

    ReplyDelete