Monday 23 July 2012

DIA PILIHAN HATI bab 2



PETANGNYA, aku putuskan untuk mengambil angin Pantai Cenang bersendirian. Emak dan Hajah Asmah nampak terbaring masa aku keluar tadi. Haji Megat Bakri sudah putuskan  membahagikan bilik sebuah untuk kaum perempuan dan sebuah lagi untuk kaum lelaki. Jadi kami berkongsi bilik dengan Hajah Asmah.
            Aku meniti pasir yang memutih. Angin petang yang menyapa sangat segar. Seketika aku lupakan segalanya. Di bawah pokok yang merimbun di hujung sana aku nampak Megat Zafril sedang duduk. Sebaik sahaja nampak aku, dia lambai tangan.
            Okeylah Nea. Anggap dia kawan. Tak perlu bermusuh. Musuh tak elok dicari. Mana tahu dengan cara berbincang akan lebih memudahkan keadaan.
            “Wah, termenung jauh. Macam teringat seseorang saja,” kataku sambil mengambil tempat bersebelahan Megat Zafril.
            “Mana ada, abang saja duduk-duduk sambil hirup udara segar.”
            “Ingatkan tadi terkenangkan orang jauh.”
            “Tak adalah…” Megat Zafril tarik nafas panjang. Aku pun buat benda yang sama. Tarik nafas panjang. Terasa cukup segar.
            “Emm, Nea tahu tentang rancangan mak ayah kita?” soal Megat Zafril selepas kami tidak bercakap buat beberapa ketika. Masing-masing layan perasaan sendiri.
            “Tahu, sebenarnya Nea dah cuba mengelak, tapi mak Nea ugut nak lari dari rumah. Terpaksalah Nea ikutkan.” Aku tergelak perlahan. Lucu bila teringat masa emak buat perangai. Siap lipat kain baju. Jenuh semua pujuk, tapi tak jalan. Sampaikan bibik kesayangan mak sendiri ugut nak balik Indonesia pun tak berkesan. Masa tu mak betul-betul buat perangai. Tapi buat perangai mak menjadi sebab dengan cara itulah aku berada di sini petang ini.
            Megat Zafril pandang aku. Dia senyum sikit. Hmm, susahnya nak tengok dia senyum. Baru sekarang dapat tengok. Itupun senyum kambing. Jenis senyum kedekut.
            “Abang pulak macam mana boleh terlepas?” soalku pula.
            “Mak abang merajuk. Tak bercakap dengan abang berhari-hari.”
            “Lagi kacau.”
            “Tu le pasal. Nak tak nak abang mengalah.”
            Aku angguk dan pandang ombak yang datang dan pergi. Tenang dan damai aku rasakan.
            “Tapi apa salahnya kita jadi kawankan. Soal rancangan mak kita tu kita tak perlu ambil tahu sangat. Buat serabut kepala saja,”  kata Megat Zafril lagi. Senang mendengar jawapannya. Betul tu. Kenapa harus serabutkan kepala kepada benda-benda yang tidak berhujung pangkal. Sekadar rancangan orang tua saja, sedang keputusannya masih di tangan TUHAN.
            “Betul tu. Tak perlu kita rasa tertekan atas desakan mereka. Bukankah jodoh pertemuan itu kerja Tuhan. Okey, apa kata kalau kita mula berkenalan. Nama Nea, Nea Alisha. Umur 26 tahun dan bekerja sebagai pembantu akauntan kat kilang biskut.” Aku perkenalkan diri, bermakna sessi berkenalan bermula secara rasminya.
            “Emm abang, Megat Zafril. Umur 32 tahun dan abang bekerja di salah sebuah syarikat pengangkutan.” Megat Zafril senyum. Kali ni baru betul-betul nampak dia senyum. Hmm, boleh tahan senyumannya. Serius, cantik.
            “Pengurus besar?”
            “Tak adalah. Pengurus operasi saja.”
            “Pengurus jugak tu.”
            “Adalah sikit-sikit,” balas Megat Zafril. Nampak dia jenis yang merendah diri juga. Aku senyum saja. Senang dengan cara Megat Zafril yang aku kira cukup sederhana.
            “Nea empat beradik. Tiga perempuan dan seorang lelaki. Kak long, kak ngah dan abang chik. Abang Nea sebaya dengan abang. Dah dua anak.”
            Megat Zafril senyum lagi. Ah, murah pula senyumannya. Atau dia sedang fikir aku sudah menyindirnya dengan menyamakan umur dia dengan abang chik. Ya ampun, aku langsung tidak maksudkan begitu. Cuma usianya mengingatkan aku kepada abang yang kini bekerja di Sarawak.
            “Abang pula anak tunggal.”
            Sebenarnya mak sudah beritahu Megat Zafril itu anak tunggal. Satu-satunya anak Hajah Asmah. Kata Linda, ciri-ciri lelaki yang patut dielakkan ketika memilih calon suami ialah, pertama, cuba elakkan dari berkahwin dengan anak tunggal. Kedua, elakkan dari berkahwin dengan anak lelaki tunggal dan ketiga elakkan juga dari berkahwin dengan anak bongsu. Kata Linda lagi, itulah ciri-ciri lelaki anak emak. Masalah yang bakal timbul bila mengahwini lelaki begini, mereka tetap akan ikut cakap mak. Jadinya aku harus berusaha untuk mengelak dari terlibat dengan anak tunggal ini.
            “Nombor telefon?” Megat Zafril tanya dan aku kira, dia cuba untuk lebih memahami. Langsung tak ulas apa-apa bila aku sebut pasal abang tadi.
Masing-masing saling keluarkan telefon bimbit dari poket seluar. Selepas bertukar-tukar nombor telefon aku ajak Megat Zafril menyusuri pantai. Biar jauh dari kawasan chalet tempat kami menginap. Sebab aku tahu kami bakal jadi intaian.
            “Rasanya kita ni macam diperhatikan saja,” kataku sebaik saja atur langkah.
            “Memang pun,” jawab Megat Zafril sambil toleh ke belakang.
            “Rimaslah kalau macam ni,”
            “Abang pun sama.” balas Megat Zafril. Kedengaran seperti nada tidak seronok.
            “Hmm, boleh Nea tahu kenapa abang tak setuju dengan rancangan ni? Abang dah ada pilihan hati?” soalku. Yalah. Umur dia pun bukan muda lagi. Sudah masuk 32 tahun.
            “Tak ada. Abang masih kosong. Entahlah. Tak terfikir lagi ke arah itu. Dan Nea pula?”
            “Banyak benda lagi yang Nea nak buat. Lagipun Nea belum bersedia untuk menjadi seorang isteri. Nea nak enjoy,” jawapan tidak berapa tepat. Sebenarnya perkataan serik itu lebih sesuai. Serik untuk terlibat dengan lelaki.
            “Emm… Kalau mak kita tanya, Nea nak beri jawapan apa?”
            “Emm, jawapan kita mesti sama. Cakap saja kita tidak memenuhi kriteria yang diperlukan. Abang cakap aje Nea ni bukan taste abang. Cakap  Nea ni gedik, sosial dan apa-apa ajelah yang boleh dijadikan alasan.”
            “Tapi abang rasa Nea bukan orangnya begitu.”
            “Abang cakap ajekan. Ini Nea yang suruh.” Eh! Tak faham pulak dia ni. Orang dah bagi lampu hijau masih lagi tak faham-faham.
            “Okey, nanti abang beritahu mak abang,  Nea ni seorang perempuan gedik dan tak boleh dijadikan isteri. Tapi apa pula Nea nak beri alasan untuk mak Nea? Jangan pulak cakap abang ni kaki perempuan. Sebabnya mak abang tahu abang ni jenis duduk rumah. Abang jarang keluar rumah tak tentu pasal.”
            Yalah, awak anak mak bukan? Mana boleh jauh daripada mak. Betullah kata Linda.
            “Suka duduk rumah? Wah, tak sangkanya.” Aku tolak bahu Megat Zafril dengan bahuku. Mahu membangkitkan suasana mesra. Kawan tapi mesra.
            “Tak percaya?” Megat Zafril pandang aku dan senyum lagi.
            “Percaya…” Aku gelak sekali. Seronok juga berbual dengan dia walaupun baru mengenali dirinya. Nampak jenis suka berterus terang.
            “Emm, kalau Nea cakap abang jenis membosankan boleh?” soalku.
            “Memang tepat. Semua yang kenal abang pun cakap macam tu. Abang ni jenis yang membosankan.”
            “Alaaa…kesiannya. Nea tak maksudkan begitu. Nea cuma nak beri alasan saja.”
            “Tapi alasan Nea tu memang kena. Memang tepat.”
            “Abang jangan terasa pulak.”
            “Tak adalah nak terasa. Dah hakikatnya memang abang membosankan.”
            “Taklah. Nea tak rasa begitu.”
            “Mungkin sebab Nea baru kenal abang.”
            Aku anggukk. Mungkin juga. Kami terus melangkah. Hari juga sudah meransur redup. Tiba-tiba telefon bimbit Megat Zafril berbunyi.
            “Emak abang,” beritahu Megat Zafril. Aku senyum. Hmm sah, anak emak. Hilang sekejap sudah dicari.
            “Ya mak, ada apa?” soal Megat Zafril sebaik sahaja menjawab salam emaknya.
            “Nea?” Megat Zafril pandang aku dan cepat aku beri isyarat tiada. Sah mereka semua sedang mencari aku.
            “Tak ada. Nea tak ada dengan orang. Kenapa mak?” soal Megat Zafril. Hmm, pandai juga dia berlakon.
            “Tak ada? Ke mana dia pergi? Mungkin dia pergi shopping kut. Tunggu ajelah. Lagipun dia dah besar. Pandailah dia jaga diri.” Megat Zafril pandang aku, kemudian dia buang daun yang melekat atas tudungku. Bersahaja tingkahnya. Buat aku terasa sesuatu.
            “Okey mak. Assalamualaikum,” kata Megat Zafril. Selepas itu terus dia simpan semula telefon bimbitnya ke dalam poket seluar.. Megat Zafril tunjukkan tapak tanganya. “Give me five.” Cepat aku tampar. Yes!
            “Jahatnya kita.” Kataku selepas itu.  
            “Tak apa, bukan selalu kita jahat. Jahat pun sebab terpaksa.” Balas Megat Zafril. Kami menyusuri pantai dengan perasaan gembira. Sikit pun aku rasa tidak tertekan. Ternyata ada keserasian antara aku dan Megat Zafril. Ya, berlajar untuk menerima itu lebih baik dari terus-terusan menolak. Ada sesuatu yang aku pelajari petang ini. 

12 comments:

  1. ada kimia antara mereka... hehehehe.....:)

    ReplyDelete
  2. amboiiii konon x suka tp cam dh rs sesuatu hihihi. pandai tul diorg nk main2kan famili sdri. mesti nea pernah terluka sblm ni kan sbb tu la x berani nk cuba lg. apapun bestciter akak. chaiyok2 hihi

    ReplyDelete
  3. Senyum, xperlu kata apa2...harus xsbr ni kak sarah..:-)

    ReplyDelete
  4. Hhhaha angau dahhh leh lak baca tersengeh sorang2 hahahhaa

    ReplyDelete
  5. hehe happy je depa ni tipu mak... suka sangat kat couple ni ;)

    ReplyDelete
  6. Tak tahu nak komen apa tapi yang pastinya saya suka cerita ni. ^_^

    ReplyDelete
  7. yeah2. diorang ada kimia!
    haha.
    santai aje gaya megat zafril tu.

    ReplyDelete
  8. wah,,makin menarik ni jln citer...nice story..teruskan kak..mcm ade harapan ni nk meletup

    ReplyDelete
  9. terima kasih semua yang tnggalkan komen. harap suka dengan nea dan MZ

    ReplyDelete
  10. eh..blh plak nea x nk kat megat ni..
    nmpk serasi bersama je tau..

    ReplyDelete