Sunday 22 July 2012

DIA PILIHAN HATI bab 1


SESEKALI aku mencuri pandang lelaki yang duduk di kerusi paling hujung. Baru kejap tadi aku tahu namanya Megat Zafril. Lelaki yang hendak emak kenenkan dengan aku.  Orangnya? Emm, macam mana nak cakap ya. Rasanya biasa saja. Tak banyak cakap. Memang tak dengar langsung suara dia sepanjang perlajalanan tadi. Nampak dia juga seperti terpaksa dengan percutian ini. Dan aku rasa memang dia juga dipaksa. Sama juga dengan keadaanku.
            “Ramai betul orang.” Hajah Asmah bersuara tiba-tiba setelah agak lama tidak bercakap sambil melihat-lihat orang yang agak ramai memenuhi ruang menunggu di jeti Kuala Kedah itu. Wajah Hajah Asmah aku nampak cukup ceria. Nampak dia seperti bersemangat dengan percutian ini. Emak juga lebih kurang Hajah Asmah. Bersemangat untuk bercuti. Tetapi sebenarnya semangat mahu kenenkan kami. Bukan aku tidak tahu rancangan emak.
            “Kita salah pilih tarikh ni. Sepatutnya jangan pergi cuti raya Cina,” balas emak.
            “Yalah, sepatutnya kita rancang betul-betul.” Hajah Asmah seperti mengeluh. Mungkin tidak menyangka Jeti Kuala kedah akan sesesak ini.
            “Tak apalah. Kita dah sampai sini. Teruskan ajelah,” jawab emak.
Aku simpan buku nota dan pen dalam beg. Kemudian tercari-cari abah dan Haji Megat Bakri. Tak nampak bayang. Entah ke manalah kedua polis pencen itu melepaknya. Tiba-tiba aku terpandang Megat Zafril. Dia juga pandang aku. Wajahnya masih begitu, Tanpa sebarang senyuman. Nampak benar tak sukanya. Ah! Lantak dialah. Aku pun bukan nak ikut percutian ni. Kalau emak tak main ugut-ugut nak lari dari rumah, Aku pun tak ingin nak turut serta.
            Aku bangun. Ingat nak beli air mineral. Entah berapa lama pula dalam feri nanti. Mungkin ada yang dahaga. Ketika separuh aku atur langkah, aku nampak ayah dan Haji Megat Bakri sedang berbincang sesuatu dengan lelaki yang menawarkan beberapa pakej ketika di Langkawi. Nampak bersungguh kedua lelaki itu, jadi aku ambil keputusan tidak mahu bertanya apa-apa.
            Aku melangkah perlahan menuju ke gerai yang terdapat di situ. Pilih 6 botol air mineral bersaiz kecil. Kemudian aku cari asam kecut.
            “Abang bayar.” Tiba-tiba Aku dengar suara lelaki di sebelahku ketika  sedang cari beg duit dalam beg tangan. Cepat aku toleh. Waktu itu Megat Zafril sudah hulurkan wang sepuluh ringgit kepada tuan punya gerai.
            “Terima kasih,” kataku perlahan.
            “Emm…” jawab Megat Zafril. Masih dalam nada serius. Kami sama-sama menantikan tuan punya gerai memulangkan wang baki untuk Megat Zafril. Setelah dipulangkan, Megat Zafril ambil bungkusan botol mineral dan bungkusan asam kecut diserahkan kepadaku. Kami melangkah bersama-sama. Tak sampai beberapa langkah, aku teringat bilik air.
            “Abang pergi dulu, Nea nak pergi bilik air,” kataku perlahan.
            “Emm,” balas Megat Zafril. Dia pandang aku kemudian bersama wajah seriusnya. Tanpa menunggu lagi, aku atur langkah  menuju tandas yang terletak di hujung bangunan. Selesai di bilik air, aku terus keluar. Aku sedikit terkejut  bila melihat Megat Zafril menunggu di luar kawasan tandas.
            “Abang nak masuk toilet jugak ke?” soalku.
            “Taklah, abang tunggu Nea,” jawab Megat Zafril.
            “Oh!” Itu saja yang boleh aku cakap. Terharu dengar dia cakap begitu? Oh tidak. Sikit pun aku tak rasa apa-apa. Aku terus berjalan menuju tempat emak dan Hajah Asmah duduk. Ayah dan Haji Megat Bakri juga sudah ada sekali. Keempat mereka serentak pandang aku dan Megat Zafril.
            “Ke mana?” soal Hajah Asmah.
            “Beli air,” jawab Megat Zafril.
            “Nea pergi toilet.” Aku pula jawab. Tak nak timbul tanda tanya buat mereka semua. Mana tahu fikir kami pergi berdua-duan walaupun hakikatnya memang begitu tadi. Tapi bukan dirancang. Secara tidak langsung saja.
            Nampak masing-masing buat muka kecewa selepas mendengar penjelasan kami. Dan aku tahu apa yang membuatkan mereka berempat rasa kecewa. Tidak seperti yang mereka harapkan. Megat Zafril serahkan sorang sebotol air mineral selepas itu. Terakhir untukku. “Terima kasih,” kataku.
            “Emm…” jawabnya. Aku kembali melihat ke hadapan. Sudah menanti sebuah feri di luar sana, Mungkin feri itulah yang bakal membawa kami ke Langkawi.
            Aku mencuri pandang melihat Megat Zafril. Itulah lelaki yang dalam rancangan emak mahu dijodohkan denganku. Juga merupakan rancangan emak Megat Zafril, Hajah Asmah. Mulanya aku agak keberatan, tetapi tidak dapat menolak rancangan percutian ini. Sebenarnya aku lebih mahu menjaga hati emak. Soal suka atau tidak dengan pilihan emak kali ini, itu belakang kira. Yang penting aku tidak menyakiti hati emak.
            Megat Zafril. Tanggapan pertamaku tentang lelaki ini, dia serius orangnya. Wajahnya nampak sedikit bengis tapi tenang. Mungkin disebabkan tugasnya sebagai pengurus besar di salah sebuah syarikat pengangkutan memaksa dia perlu memiliki wajah begitu, agar nampak gerun di mata pekerja lain. Tinggi orangnya. Penampilan sangat biasa. Jeans, t shirt jenama polo dan bertopi. Cukup ringkas. Tugas aku sekarang ialah, mencari kekurangan yang ada pada dirinya agar nanti aku boleh memberi alasan yang cukup baik bagi menolak rancangan emak. Sungguh aku belum bersedia untuk jadi isteri orang. Tambahan luka hati masih belum pulih sepenuhnya.
            Tiba-tiba Megat Zafril pandang aku dan cepat-cepat aku pandang tempat lain. Dadaku berombak kencang. Entah kenapa boleh rasa begitu. Pelik sungguh. Kenapa aku rasa cemas. Mujur ketika itu kedengaran pengumuman yang meminta pemegang tiket feri untuk perjalanan pada pukul 12.00 tengahari agar bersedia di jeti. Masing-masing sudah bergerak menuju pintu keluar.
            Aku bawa beg pakaianku dan bergerak menuju pintu. Waktu itu penumpang lain sudah berpusu-pusu menuju pintu utama. Mak, ayah, Haji Megat Bakri dan Hajah Asmah sudah terlebih dahulu bergerak. Aku dan Megat Zafril tertinggal sedikit di belakang.
            “Abang bawakan beg Nea.” Megat Zafril tawar diri dan aku rasa sangat senang dengan tawarannya memandangkan keadaan yang sesak itu susah untuk aku mengheret beg pakaianku.
            “Terima kasih,” ucapku. Megat Zafril tak cakap apa-apa. Terus bergerak perlahan sehinggalah kami sampai ke feri. Waktu aku sampai, mak dan Hajah Asmah sudah sedia duduk  di tempat masing-masing.
            “Nea, Megat Zafril duduk belakang ya,” kata Haji Megat Bakri kepada kami berdua. Memandangkan tempat duduk sebaris hanya ada 4 kerusi jadinya kami berdua terpaksa duduk kerusi belakang yang dua kerusinya sudah di duduki orang.
            Megat Zafril masuk terlebih dahulu memandangkan kerusi bersebelahannya diduduki seorang lelaki. Kemudian aku duduk bersebelahan Megat Zafril. Kaum ibu bapa di hadapan kami nampaknya sudah tidak peduli dengan kami berdua di belakang. Masing-masing rancak berbual sedang di layar skrin TV di hadapan sedang menunjukkan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil sekiranya berlaku kecemasan. Kalau berlaku apa-apa nanti siapa susah bila masing-masing tidak peduli.
            Selepas itu feri bergerak perlahan meninggalkan jeti Kuala Kedah. Kebosanan mula melanda. Tak tahu nak buat apa. Lap top pula ada dalam beg. Sudahnya aku cuba pejam mata. Tak sempat terlelap, telefon berbunyi. Cepat aku keluarkan dari dalam beg tangan. Hmm, Linda di talian.
            “Assalamualaikum.” Aku beri salam. Sambil tu jeling Megat Zafril yang sedang perhatikan skrin TV.
            “Waalaikumusalam. Kau kat mana ni?” soal Linda.
            “Dalam feri,” jawabku.  
            “Dah jumpa?”
            “Dah.”
            “Siapa nama dia?”
            “Megat Zafril,” Aku cakap dan terus Megat Zafril pandang Aku. Mungkin ingat Aku panggil dia.
            “Sedapnya nama.”
            “Emm, memang sedap nama dia.” Aku puji dan Megat Zafril seperti buat buat tak dengar.
            “Orangnya macam mana?”
            “Hmm… segak, kacak, tinggi.” Masa itulah Aku nampak bibir Megat Zafril bergerak sikit. Dia senyum? Ah! Cantiknya.
            “Betul ni?” Linda sepertinya tidak percaya.
            “Betul, dia ada di sebelah Aku. Nak Aku buat video call?”
            “Okey, okey, Aku percaya,”
            “Ada jugaklah macam pelakon yang kau gila habis tu.” kataku lagi sambil tergelak dan Megat Zafril geleng sambil senyum lagi.
            “Arrrgh…!” Linda menjerit dan sah dia melompat-lompat. Lawak betul minah sorang ni.
            “Err… Dia baik tak?”
            “Emm, baik. Tak sombong.” Wajah Megat Zafril aku tatap lagi. Kali ini dia seperti tidak menunjukkan apa-apa riaksi. Selamba habis.
            “Jadi kau setuju dengan pilihan mak kau kali ni.”
            Susah aku nak jawab soalan Linda. Bimbang akan mengecilkan hati Megat Zafril. “Nanti balik aku ceritalah.” Sudahnya aku jawab begitu. Aku pandang lagi wajah Megat Zafril. Tidak beriak juga.
            “Okey,  okey. Jangan lupa beli coklat banyak-banyak.”
            “Okey, no hal.” Jawabku.
            Suara Linda hilang selepas itu dan aku kembali bosan. Megat Zafril nampaknya suka dengan cerita yang ditayangkan tapi sedikit pun tidak berjaya menarik minatku untuk menonton. Aku kembali melayan perasaan.
            “Orang sebelah ni bercium pulak.” Tiba-tiba Megat Zafril bisik perlahan dan aku mengintai. Tersirap darahku melihat adegan yang tidak sepatutnya, tetapi bila melihat ada kesan inai di jari lelaki itu, Aku tahulah pasangan yang baru kahwin.
            “Pengantin baru,” bisikku perlahan.
            “Agak-agaklah nak buat kerja,” balas Megat Zafril.
            Aku sudah tergelak. Lawak pulak si Megat Zafril ni. Terus Aku tampar lengannya. “Busy body!” kataku sambil pandang wajah Megat Zafril.
            “Tak adalah, tak hormat orang langsung. Kalau ya pun sabar-sabarlah.” Megat Zafril nampaknya kurang senang tapi apa boleh buat.   
            Aku terus tidak peduli dan Megat Zafril mungkin sambung rasa kurang senangnya. 

9 comments:

  1. Baru bab petama, tp sy dh mula senyum... rupanye inilh megat zafril yg teman kak sarah buka puasa smlm... hehehe...

    ReplyDelete
  2. nisa, betul tu. dialah yang temankan akak. heheh...

    ReplyDelete
  3. Best..jalan cite menarik,walaupon baru bab 1..
    ~zahidah abd wahid~

    ReplyDelete
  4. Nak lagi nak lagi dan lagi . . Hehhehe

    ReplyDelete
  5. waaa.... best3x.. :)~ (Zieha)

    ReplyDelete